Erdély címererdély ma logó
augusztus 18. péntek | Ilona napja |
m.erdely.ma
1 EURO: 4,5883 RON | 100 HUF: 1,5110 RON | több
2016.08.30. | 12:33 Újra teljes egészében körbejárhatóvá vált a Gyilkos-tó

3147 21

Hidat avattak a Gyilkos-tó Kis-Cohárd-i befolyásánál tegnap a Naturland Alapítvány tagjai és a Viridis Kft. munkatársai. A Gyilkos-tó legyen mindannyiunk ügye!

– Fokozottan oda akarunk figyelni a Gyilkostó üdülőtelep fejlesztését célzó beruházásokra, azok finanszírozására, ezért Hargita Megye Tanácsa kezdeményezi a Gyilkostó Közösségi Fejlesztési Társulás létrehozását Gyergyószentmiklós város önkormányzatával közösen – jelentette ki Barti Tihamér, a megyei tanács alelnöke a sajtótájékoztatón, amelyen részt vett még Leopold Anna és Görgicze Emőke a Naturland Alapítvány részéről, Angi Zoltán, az Ökoalpin Turisztikai Egyesület elnöke, valamint Nagy Attila a Viridis Kft.-től.

Az alelnök elmondta, hogy a fejlesztés érdekében már egyeztettek civilszervezetekkel, és a továbbiakban szeretnének minél több személyt, szervezetet bevonni ebbe.
– Mindenkit, magánszemélyt, szervezetet egyaránt arra bátorítunk, keressenek meg ötleteikkel, hogy minél biztosabb legyen e természeti kincs megőrzése. A Gyilkos-tó legyen mindannyiunk ügye! – mondta Barti Tihamér.
A sajtótájékoztatót abból az alkalomból tartották, hogy újra teljes egészében körbejárhatóvá vált a Gyilkos-tó, miután átadták a felújított hidat a Cohárd-patak beömlésénél. Leopold Anna szerint a Gyilkos-tó ügyével foglalkozni kell, mivel annak idején, 2001-ben, amikor épült ez a híd, még a tó tükre látszott ezen a helyen.

– Fontos, hogy gyermekeinket környezettudatosságra neveljük – fogalmazott.
Nagy Attila elmondta, örvend, hogy Hargita Megye Tanácsa felkarolta ezt az ügyet, látszik, hogy konkrét lépések történnek e téren.
A projektre a megyei tanács turisztikai pályázatán 7930 lej támogatást nyertek. A tó körüli tanösvény – amelyet a Naturland Alapítvány alakított ki – betongyűrűkön nyugvó pallója 2001-ben készült. Ma a tó körül lezárt sétálóút csak turistaútvonal. A 15 év alatt a hidat az idő vasfoga nem kímélte, így járhatatlanná vált, szinte lehetetlenné téve a Gyilkos-tó körüli teljes sétát. A projektet kivitelezők célja az volt, hogy felújítsák a húszméteres hosszúságú, 1,2 méter széles hidat, amely lehetővé teszi a teljes útszakasz bejárását. Most már babakocsival is át lehet kelni rajta.

A projekt célcsoportját a Gyilkos-tóhoz látogató turisták képezik, amelyek száma évente 200 000 főre tehető. A területen máig rengeteg olyan növény és állat található meg, amely számos turistát vonz.


Csiripelés Twitterre

Még írhat karaktert.
Név:

Mennyi hat + tíz ?



Antalm írta (2016.09.13. 16:53:42)
„Antalm aludjon nyugodtan me mük megértettük.„idéztem Nemere írásaiból.
Köszönöm Nemere Ur!
Miután elovastam az idézet fölötti mondatát, este lefekvés után is kb. félórát, kacagógörcsöm kínozott, aztán könnyeztem,- annyira jó terápia hatása volt sorainak. Örökre fejembe vésödött hozzászólása!.

Nemere írta (2016.09.13. 01:43:45)
Hunfy úr, a vicc valóban régi, még diák koromban hallottam, csak azt nem értem, hogy miért komentálja ha nem értette meg???

Gondolkodó írta (2016.09.12. 10:56:19)
Nemere írta (2016.09.11. 17:57:34)

Jót nevettem a viccén kedves Nemere.
De megnéztem a Magyar Helyesírás Szabályit is ( Akadémia kiadó).
Így "a kötőjellel összekapcsol elemekből álló földrajzi nevek" esetében gyilkos -tói, vagy gyilkos- tavi megjelenítés is helytálló. Az -i képző határozza meg a formát.
Természetesen a a Gyilkos-tóról mint tulajdonnévről beszélünk.

Nyilas írta (2016.09.12. 09:22:40)
Farkaskoma írta (2016.09.11. 08:53:21)
Nem szándékoztam vitát generálni Farkasoma, csupán azt mutatja, hogy a "nyelvészek" a legélhetetlenebb egyedei az emberiségnek. Abból élnek, hogy időről időre átirják egy nyelv helyesirási szabályait, amit attól kezdve kötelező úgy használni. Aztán elvitatkozhatunk rajta, hogy melyikünk a tudatlanabb, az e, aki úgy használja, ahogy két évvel ezelőtt volt kötelező, vagy az e aki úgy, ahogy majd két év múlva lesz kötelező.
A magyar nyelkv logikája viszont nem nagyon tűri a toldalékos szavak egyszótaguságát. Talán ezért alakult ki a tőhangzóváltás.
Talán ezzel magyarőzható inkább az ön által emlitett Szó-Szavak, és nem szók ill. Névszó- Névszók, és nem névszavak példa.
De majd jön egy kanadi, aki megmagyarázza, hogy mi mind hülyék vagyunk.

Hunfy írta (2016.09.12. 08:48:01)
Zigmaringen írta (2016.09.11. 17:17:11)
Nyilas, Hunfy- lassan a testtel!
Gyilkos-tót, s nem Gyilkos-tavat. Tulajdonnévről van szó, s ott nem ragozunk. farkas komának igaza van.

Hűű azt a fűzfánfütyölőjét. Nem is tudtam, hogy Erdélyben nem ismerik a magyar helyesírást és a tárgyas ragozást. Bár lehet hogy egyesek nem ragoznak csak ragzanak:))
A vicc meg hajánál fogva elérángatott. Nincs Magyarországon Kegléd nevű helység. És hol is láthatta Bp.-en az épületen a Corsó felíratot? De szószaporatásnak a beírás jó volt.

Nemere írta (2016.09.11. 17:57:34)
Erröl jut eszembe: Az öreg székely elmegy Pestre, megáll egy nagy épület elött amire
rá volt irva Corso. Az öreg mind betüzgeti, mellette egy pesti srác megszólal, bácsi nem Corso, hanem Korso. Megy tovább lát egy táblát Kegléd, megint a pesti megszólal nem Kegléd mert Cegléd. Az öreg már nagyon berágott s a mondja: hé a curva anyátokat ti se irni se olvasni nem tudtok.

Nemere írta (2016.09.11. 17:31:39)
Erdélyben népiesen a tavat tót nak mondják. Pl. az erdélyi nem azt mondja, hogy felújitották a Gyilkos tavat v. a Medve tavat, hanem azt monggya, hogy felújitották a Medve tót. A nyelvújits még nem érte el a Gyilkos tót(tavat). Budapesten a tótok nem elég, hogy ellopták a nyelvünket, folyton újitgatják és idöbe telik mig Erdélybe ér.
Antalm aludjon nyugodtan me mük megértettük.

Zigmaringen írta (2016.09.11. 17:17:11)
Nyilas, Hunfy- lassan a testtel!
Gyilkos-tót, s nem Gyilkos-tavat. Tulajdonnévről van szó, s ott nem ragozunk. farkas komának igaza van.

Joe írta (2016.09.11. 15:30:20)
Sok nyelvesz,nem hallottak meg helyi nyelvjarasrol? En akkor jartam mar ottan amikor meg az itt beiro „tudosok„ joforman nem is hallottak rola. Igen ugy neveztek,es most is az a nepeies neve,hogy korbe jartam a Medve tot,hosszu oval.Nekem a billentyuzetemen nincs. Itt annyi nyelvesz van,igaz nem csodalkozom,mert sokat hasznaltak a nyelvuket,amig ilyen todosokka valtak. Fogalmuk sincs,hogy mirol beszelnek,de azert nyomjak a hulyeseget.

Farkaskoma írta (2016.09.11. 12:35:51)
Még valami! Tisztelt Hunfy! Ha ön a gyilkos tavat akarja körüljárni, akkor akármelyik olyan tavat megfigyelhet, amelyikbe valaki belefulladt. Például detektívek, nyomozók gyakran meg is teszik. De da egy olyan tavat akar körüljárni, amelyiknak a TULADJDONNEVE az, hogy GYILKOS-TÓ, akkor azt járja körül, nem pedig egy akármilyen krimibeillő gyilkos tavat! Mert tulajdonnevet NEM változtatunk, még tárgyesetben sem!

Farkaskoma írta (2016.09.11. 12:26:46)
Nyilas írta (2016.09.11. 07:47:29)
Tisztelt Uram! közben eszembe jutott valami. Van olyan, hogy Szó, és szavak. De ha például határozószó, vagy névszó, akkor határozószók, vagy névszók. Nem pedig névszavak. Viszont van bányató és bányatavak. Valószínűleg az van, hogy amikor valaminek a neve, akkor nem változik. Lehet az nyelvtani fogalom, vagy egy bizonyos tónak a neve. Azt, hogy mennyire tartozi össze a kötőjellel írt név két eleme, biz nem tudom, de nekem logikusan így tűnik jónak. Míg viszont bányató akármelyik lehet, tehát nem tulajdonnév. (Nem írják nagybetűvel).

Hunfy írta (2016.09.11. 09:56:34)
"A szó eredete a gepidák és más germán törzsek thuat törzsnevéből ered,[1] akiknek állama a 4. századtól az 5. századig állt fenn a Kárpát-medencében. Az Avar Birodalom idején a gepidák beolvadtak az itt lakó szlávok közé. A thuat törzsnév általános germán önmegjelölés, ez szerepel a teutonok nevében, és a mai németek deutsch vagy a hollandok (volt száli frankok) angol dutch nevében is. A tót név ugyanolyan külső név, ahogy mi a teutonokat németnek, a németek a magyarokat Ungarnak hívják, az onogurok törzsszövetségének neve után.

Népetimológiai megközelítése szerint a német der Tot – vagyis halál(fej) – szóból ered, ami a szlávok fejalkatára (nagy homlokcsont, erős járomcsont, mélyen ülő szemek), fizimiskájuk ahhoz való hasonlatosságára utal. A népnyelv általában a legjellemzőbb külső-belső tulajdonságot ragadja meg szomszédai, vetélytársai, ellenségei, de még barátai megnevezésére is, mindig pejoratívan."
Ch Tt - website mua bán rao vt ca ngi Vit vi hng ngn món

Farkaskoma írta (2016.09.11. 08:53:21)
Nyilas írta (2016.09.11. 07:47:29)Tisztelt uram! Ami a tó körüli vitát illeti, mondom, hogy nem vagyok egészen biztos. Én úgy használom, ahogy írtam, mert valahogy úgy érzem, úgy "kívánkozik". Viszont felvetett egy nagyon érdekes új dolgot, a népnevek (etnonímák) problémáját. Ezek a népnevek ma pejoratívnak, vagyis sértőnek vannak nyilvántartva. Szerintem viszont EREDETILEG egyetlen népnév sem volt pejoratív. Népnév volt, ennyi. Felismerés céljából. Az illető népek pedig nem kellett volna évszázadokon keresztül úgy viselkedjenek, hogy a régi nevük pejoratívvá váljék! Egészen más a helyzet azokkal az újonnan kreált népnevekkel, amelyek eleve sértő szándékkal voltak kitalálva. De még azok esetében is lehetséges jóhiszemű magyarázat. Gondolom, mindenki érti, mire gondolok.

Nyilas írta (2016.09.11. 07:47:29)
Tisztelt Farkaskoma.
Tó-Tók? Vagy inkább Tavak?
Hunfy.
A tót az nem csúfneve a szlovákoknak, hanem egy népcsoport megnevezése magyarul. Mint a rác, az oláh, vagy a cigány.
Legalább mi ne harcoljunk a saját anyanyelvünk ellen. Ha már kutya kötelessége megtanulni magyarul

Petkó írta (2016.09.10. 23:32:12)
Amikor először jártam a Gyilkos-tónál és a Békás-szorosnál még csodálhattam!Nem voltak bazarasok,sütődék,vidámpark!Ezt az állapotot is vissza lehetne állítani!Aki a vidámparkért és a bazárért megy oda azt a legkevésbé sem érdekli,hogy körbe lehet menni vagy nem!Örülök a hídnak legközelebb kipróbálom!

Antalm írta (2016.09.10. 17:14:23)
Figyelmetlen vagyok, javitok Gyilkos-tó.
Mit szólnának, - irhatnék Gyikos-tó-t,- mi erre a véleményük?!

Hunfy írta (2016.09.10. 09:09:20)
T. Farkaskoma! Ahogy olvasom nem csak a legújabb, de régit sem nagyon forgatta. A magyar nyelvtan igen nehéz. Továbbá is nem a a Gyilkos tót, hanem a Gyilkos TAVAT. Tárgyas ragozás! A tót az egy csúfneve a szlovákoknak, s ha így írja akkor az olvasó azt érti, hogy a tót egy gyilkos.
Egy magyarnak kutya kötelessége helyesen megtanulni magyarul. Antalm különben helyesbített.

Antalm írta (2016.09.09. 22:15:48)
IGAZUK VAN, - utalag én is látom és nekem is helytelennek tünik, hogy egy tóból „tót„-ot csinálni! Köszönöm.

Farkaskoma írta (2016.09.09. 19:46:23)
Hunfy írta (2016.09.09. 09:56:45)
Nem vagyok meggyőződve arról, hogy igaza van. A Gyilkos-tó, így leírva egyetlen név. Olyan név viszont, hogy "Gyilkos-tav", olyan nincs. Tehát: A tó teljes nevéhez, és nem egy megváltoztatott névhez ragasztjuk a tárgyragot! Mint ahogy a szovátai Medve-tóval is ugyanaz a helyzet. Bár a legújabb magyar nyelvtankönyv még nem járt a kezemben, de tudom, hogy a réginél megengedőbb. Antalm beírótársunk nem mindig ír helyesen, de nem kötünk bele, mert annak idején román iskolába adták. Ez nem az ő hibája! Most viszont igaza is van. Bár én is tévedhetek.

Hunfy írta (2016.09.09. 09:56:45)
Antalm! Jó lenne már megtanulni a magyar nyelvet. Nem Gyilkos-tót, hanem a Gyilkos tavat! Tudja az a fránya ragozás...nem ragzás! Meg a tárgyeset...hmmm... A gyilkos tó,t magyarul azt jelenti, hogy egy tót nemzetiségű az gyilkos.
S, hogy körbe lehet járni az egy nagyszerű élmény.

Antalm írta (2016.09.08. 15:32:50)
NAGYON FONTOS alapitványt müködtetni. Sajnos én nem jártam még körbe a Gyikós-tót,- de szeretném ..!


Korábban írtuk:
Médiapartnerek
Tükrözze híreinket
Legolvasottabb
Hírlevél
Válasszon a listából:
Autonómia Ajánló
Dokumentum Életmód
Gazdaság Hátrányban
Hitvilág Jótékonyság
Kisrégió Kultúra
Környezetünk Közéletünk
Magyarország Mese
Mozaik Múltidéző
Néphagyomány Oktatás
Pályázat Publicisztika
Sport Társmagyarság
Tud-tech Turizmus
Unió Világ
Zenesarock

Az ön megszólítása:

E-mail:



Legfrissebb
Képtár

Képeket nézegethet
és tölthet fel ITT
A legsikeresebbek
Vélemény
Napló

[ Erdély Ma - egy szebb holnapért. Minden jog fenntartva. Impresszum ]
[ Az aktuális észrevételeiket, alkalmi tartalom-anyagokat ide kérjük.]
[ Az Erdély Ma tárhelyét és naptárait a Next-IT biztosítja. ]
[ Székely Termékek Webáruháza | Háromszéki falvak | Játékshop webáruház és játékbolt ]
Hirdetés

  autópálya     ojtoz     mi nem ünnepelünk     pornó     szász jenő     interjú     aut     benczi     tan     bán zsófia     haromkut     gyergyó, csík     háromkút iskola adomany     fehér-fekete fotók     londonban     bbte     tojás     fényes     fesztivál alpolgármester     kósa  
Kulcsszófelhő