Archívum2010.08.16 | 12:19 Az EMI-tábor és a hisztéria
Minden EMI-tábor környékén fellángol a „harc”: az ellenzők és a támogatók előveszik jól kipróbált érveiket, azokat sorolják. A másik fél érvei közül mindig csak arra reagálnak, amelyiket szempontjuk szerint könnyen meg tudnak cáfolni. Így egyrészt nem alakul ki párbeszéd a felek között.
Ez nem is lenne probléma, mert a pró és kontra érvrendszerek egymáshoz „idomítása” ebben az esetben lehetetlen, és nem is szolgálna semmilyen célt. Az EMI-tábort mint jelenséget kellene megvizsgálni, miért vonz ennyi embert, ennyi fiatalt. Mert nagy divat médiánkban megrettenni a szélsőjobbtól, hogy betör Erdélybe és miféle károkat okoz. De szerintem még publicisztika szintjén sem elég importálni a magyarországi érvrendszereket, mert itt erről van szó. Azokat – akárcsak az ottani politikai és egyéb törésvonalakat – nem lehet és nem is szabad a hazai magyar közösségekre alkalmazni. Inkább arról kellene beszélni, miért nincs a fiataloknak szervezett lehetőségük megélni magyarságukat, hallani nemcsak a mítoszokat (amiket bő kézzel osztanak az EMI-táborban szereplő sámánok), hanem a tényeket is. Miért nincs lehetőség (vagy nagyon ritka és esetleges) közösségileg kinyilvánítani azt, hogy magyarok vagyunk, ahol meg lehet ezt élni fiatalnak és felnőttnek egyaránt? Mert erre szükség van.
Visszaemlékszem, egyetemistaként Kolozsváron többször is előfordult, hogy elénekeltük a Himnuszt nyilvános helyen, nem rendezvényeken, hanem csak a dac, az érzés túltengése folytán. És a társaságban nem voltak „szélsőjobbosok”, sőt többségben voltak azok, akik elutasították a „magyarkodást”. És mégis fújták a Himnuszt rendületlenül, kockáztatva a bírságot és a zaklatást, mert az volt magyarságérzetünk egyetlen lehetséges kinyilvánítása (legalábbis így tűnt akkor). Miután hosszú ideig el kellett fojtani ezt a monostori meg egyéb lakónegyedek román tengerében, az érzés megállíthatatlanul feltört mindannyiunkban. Ezzel az érzéssel és megélésének problémájával nem kívánt senki foglalkozni, ennek az energiának a felhasználása nem érdekelt senkit.
Így lehetséges az is például, hogy a fiatalok történelemismerete enyhén szólva is hiányos. (Lapunk körkérdése nemrég kiderítette, hogy a tanulók nagy hányada azt sem tudja, mi a sokat emlegetett Trianon.) Ezért sokan magukat a fiatalokat hibáztatják – ez a legkönnyebb álláspont, de teljesen hamis. Ezeknek a gyerekeknek nagyon kevés esélyük van szabadon megélni magyarságukat, megtanulni ennek értelmét és jelentését. Ugyanakkor legtöbbjükben él az igény, és paradox módon, annak ellenére, hogy a megélésre nem ad alternatívát, de társadalmunk is táplálja ezt az igényt. És a szabadjára engedésnek ilyen vadhajtásai nőnek, mint a mi kolozsvári énekléseink, az EMI-tábor vagy a szélsőjobb szájhős attitűdje. Hiszen nem lehet végtelenül elfojtás alatt tartani az érzelmeket, azok feltörnek visszafojthatatlanul, de akkor már nagyon nehéz értelmesen felhasználni energiájukat.
Így az EMI-tábor elítélése nem a járható út, attól nem fog senki eltántorodni tőle. (Más kérdés, hogy az elítélőknek megvan saját bevett ideológiájuk, nem megérteni akarják a jelenséget, hanem csak egy jó alkalom, hogy szólamaikat még egyszer elfújhassák.) Meg kell érteni társadalmunk, berendezkedésünk hibáit, és ezek javításán kell dolgozni. Mert jó, hogy a nemzeti érzés ilyen energiákat szabadít fel, rossz, hogy ezek a szelek nem azokat a vitorlákat duzzasztják, amelyeket egy egészséges társadalomban kellene.
Isán István Csongor
[1www.honline.ro]2
Archív cikkekhez nem írható hozzászólás!Öreg székely írta (2010-08-18 03:09:34)
Hányingere van ettől az írástól. Vagyis inkább a szerzőjétől. RMDSZ-bérenc, menj vissza Bukarestbe a párt szennylapjába írogatni. Kár neked a Hargita megyei levegő.
Lehel vezér írta (2010-08-17 19:14:25)
A tábor remek volt, talán még jobb is volt a hangulata mint a korábbiaknak.
A meghívottak jellemzően eljöttek, aki nem, annak jellemzően oka volt rá.
Volt egy jó kerekasztal Borbély Imrével, Mandics Györggyel és Vincze Gáborral a rendszerváltásról,
melyen sok fontos gondolat elhangzott többek között forradalom-tipológia, a 89es események értelmezése közelről és távolról stb.
Vona jót alakított.
Kövér hozta a formáját, ha a Gárdáról, Jobbikról és az MVSZről kérdezték, igazságtalan volt, gyűlölködő és pökhendi, egyébként meg kemény, árnyalt és korrekt.
Az EMNT-kerekasztalon - a párttá alakulás kapcsán -, az ellenséges moderáció dacára sikerült eljuttatni az üzenetet a hallgatóság receptív tagjaihoz.
Deske írta (2010-08-17 14:01:04)
Tényleg "szép" ez az irás.Olyan "fasiszták-magyarkodók-szélsőjobbosok" látogattak idén a táborba,mint Kövér László a Magyar Országgyülés Elnöke.
És Kövér úr az erdélyi magyarságot eláruló RMDSZ-től való megszabadulásra biztatta többször is néven nevezve "Bélát".
Eme "szélsőjobbos" kirohanását talán csillapitotta volna,ha ismeri Isán urat.Nem baj,számára mindig lesz hely szdsz-es,lmp-s sajtókban,mint pl. az ATV vagy a Népszava.
majimi írta (2010-08-17 12:36:45)
Szerencsés embernek érezhetem magam,hogy több alkalommal is részt vehettem több ezred magammal a Gyergyószentmiklóson rendezett EMI -táborban. Szerencsésnek,mert olyan nagyszerű emberek előadásait hallgathattuk,mint (a teljességet lehetetlen felsorolni)
Jókai Anna,Wittner Mária, Csetri Elek,Raffay Ernő,Eva Maria Barki és még hosszasan sorolhatnám.Tiszta fejű,igaz emberek,igaz magyarok.S erre jön egy magyarnél is magyarabb Isán István és nemes egyszerűséggel ezt a rendezvényt nemes egyszerűséggel szélsőséges vadhajtásnak nevezi!Bravó!
Na az ilyen emberek juttatták erre a szintre a nemzetet,és igen Isán István,majd mi merünk kicsik lenni,hogy meg ne sértsük mások önérzetét.És az Önét!
Zizi írta (2010-08-17 10:52:19)
Ejnye surgyélán, te meg miféle szerzet vagy? Olvasol, de nem értesz, véleményt mondasz, de nem arról, amiről szó van, a mások véleményétől pedig "viszologsz". Ki beszélt itt kapcásokról? Ezt sem én nem tettem, sem pedig patyo, akinek igazat adsz ebben az általad kiagyalt témában. Igencsak sokat spicliskedhettél a tábor körül, ha még a résztvevők dédmamáit is mind egy szálig ismered. Nem meglepő, hogy csak "viszologsz" és utálkozol, a tiedhez hasonló szellemi és lelki sötétségben élőknek csak erre futja. Lehel vezérnek pedig igaza van.
Lehel vezér írta (2010-08-17 10:02:04)
Surgyélán, jó nevet választottál. Csak nem biztos, hogy jó helyen szólaltál meg.
A 2004 december 5.én a NEM szavazásra bíztató Eörsi Mátyást nem beengedni Bocskai István szülőházába figyelemfelhívó történelmi tett volt. Neki is állt Tibori Szabó Zoltánnal az élen az egész liberális médiafalka gyalázkodni és hazudozni. Megpróbálták egyetlen, vitatható - és nem EMI-s forrású - bekiabálás kapcsán antiszemitának beállítani az akciót, skandálásról hazudoztak, miközben a magyar nép igazságérzete szólalt csak meg akkor az EMI-n keresztül.
nyárádmenti írta (2010-08-16 19:15:48)
Én ott voltam és nem tudom miért írnak olyanok akik ott sem voltak ?
surgyélán írta (2010-08-16 18:51:09)
én is voltam legutobb EMI táborban a Boga völgyben,csak azt magyarországi ifjak szervezték.Hát csak annyit,hogy többé ilyen gáskába nem keveredek,Egész éjjel bömbölt a Kárpátia és folyt a legolcsóbb vásárhelyi sör hordószámra!kedves zizi.patyónak igaza van,ebben az irredenta táborban az volt a döbbenetes,hogy akik leghangosabban szidták a mocskos kapcás stb stb,azoknak dédmamája nem is igen tudott magyarul beszélni,hiszen az egész falu népe /Árgyélán,Gitye,Muresán,Jován/1770-ben lett odatelepitve Mária Terézia által,a török uralom miatti elnéptelenedés kipotlására!
De nyugalom,én hiszek a demokráciában,minden szélsőség és idegengyűlölet akkor erösödik fel,amikor gazdasági krizis van!1933-németország!volt mát a PUNR és Csurka is kormányon,de megszabadultunk tőlük-amikor jött a gazdasági fellendülés!
Én az egész EMI jelenséget azóta szemlélem viszolgással-/irhatnám utálattal/ amióta a kolozsvári magyar-egyetemen nem engedték be annak a kormánynak államtitkárát,aki a pénzt adja!100%-ban!mert az erdélyi civil szervezetek igért 30%-os hozzájárulása azóta sem jön össze-xxx sem!hajrá Kolozsvár!s.
cserfes írta (2010-08-16 18:42:42)
Hát csak vizsgálgassák kitartóan a tábor népszerűségének okát. Rájönni nem fognak, de legalább elfoglalják magukat egy időre:)
emo írta (2010-08-16 17:31:08)
Nem is szabad elitélni mert amig az emisek adnak a latogatóknak olcsó a sört és pálinkát addig megyünk.
patyo írta (2010-08-16 15:10:04)
Húúúúúúúde zzzizzzegggatenyerem.
Hány csókot kap ezért Zizi?
Zizi
írta (2010-08-16 15:07:51)
Eléggé el nem ítélhető módon egyesek Isán István Csongor műveinek olvasgatása helyett az Emi-táborba járnak, hogy olyan emberek előadását hallgassák, mint Csath Magdolna, Wittner Mária, Czakó Gábor (tavaly, tavalyelőtt), Böjte atya (idén). Pedig ezek az emberek valamennyien eltörpülnek Isán István Csongor szellemi nagysága mellett.
toducz endre írta (2010-08-16 14:28:22)
Ezt a szolgálatos megélhetési újságos gyereket azért hozták Bukarestből Csíkszeredába az RMDSZ-esek, hogy ilyesmiket írjon. Janicsárió-mércsénárió!
F. Aliz írta (2010-08-16 14:19:54)
Isán folyton csóválgatja a fejét valahányszor olyasmi történik, ami nem az rmdsz-es élősködők "vitorláit duzzasztja". Pedig ő aztán szorgalmasan duzzaszt, dagaszt mindenki helyett a megkaparintott hargita népében, és hűségesen csahol a gazdikanak - azok vetnek neki jó zsíros falatokat, de vajon meddig. Most értetlenül áll az előtt, hogy az agymosás és félrevezetés szándékával írt "cikkei" nem mindenkinél érnek célba, és panaszos fanyalgásba kezd. Az egészséges társadalom képét ne egy olyan alak akarja megálmodni, aki számára a nemzeti himnusz eléneklése nem más, mint vadhajtás.
Yogi írta (2010-08-16 13:15:04)
Erőtlen römödöszös nyöszörgésre sikeredett a következtetésed, Pistike. Mint annak a viccbéli tudósnak, aki, miután egy bolha összes lábait levágva azt ugrásra biztatta, majd látva, hogy az nem ugrik, azt írta a naplójába: "Ha egy bolha mindenik lábát elveszíti, megsüketül." A felvázolt problémák valósak, helyesek, és elismered, hogy egzetemistaként bizony te is szélsőséges-irredenta-magyar-himnusz-éneklő voltál.
Szerintem a leghelyesebb, ha építő hozzáállással, hozzáértéssel, szeretettel igazítjuk a legjobb útra a magyarságtudatukat megélni vágyó, valódi történelmüket megismerni akaró fiataljainkat. Amíg ez meg nem valósul, addig támogatni kell az EMI táborokat.
Korábban írtuk: