Erdély címererdély ma logó
július 28. péntek | Szabolcs napja |
m.erdely.ma
1 EURO: 4,5656 RON | 100 HUF: 1,4944 RON | több
2017.05.13. | 07:26 Eközben Marosvásárhelyen… Gájnerkedünk, gájnerkedünk?

7079 30

A világ, mi tagadás, a feje tetejére állt. Mi, kisemberek, pedig kapaszkodunk. Ki így, ki úgy. Van, aki a jelenben él, van, aki a múltban, s ott van az, aki ugyan a jelenben teszi a dolgát, de erőt merít a múltból.

2011 őszén létrehoztam egy Facebook csoportot, kifejezetten marosvásárhelyieknek. Robbantak az emlékek, de még nagyobbat robbantak az érzelmek. A nosztalgikus érzelmek. Százával kerültek fel a fényképek, sztoriztunk, híres-hírhedt vásárhelyi embereket emlegettünk. Izgalmas volt a virtuális egymásra találás.

Azóta sok víz lefolyt a Maroson. Magam sem tudom, hogy az a kezdeti csoport működik-e még, s ha igen, milyen szinten. Az emberek egy része, bizonyos idő után mást sem csinált, csak paprikás hangulatban veszekedett, a másik része békítgetett, a harmadik része hüledezett.

Kiléptem a saját csoportomból. Persze, előbb megpróbáltam rendet teremteni. Aztán mégis visszamentem, és újra megpróbáltam. Kaptam bőven kritikát, szidást, átkozódást, néha védelmet, kedves szót, hálát. Egy adott pillanatban azt mertem mondani, hogy megszüntetném a csoportot, mert ez már nem arról szól, amiért megszületett. Akkori admintársam kitiltott.

Hogy miért jutott ez most eszembe?

Nemrégiben újabb vásárhelyi csoportok jöttek létre. Gájner csoportok. A gájner szleng kifejezetten marosvásárhelyi. Sok mindenre használtuk anno, kamaszkorunkban, de leginkább azokat az embereket illettük ezzel a szóval, akik egy-egy bandába tartoztak, hírhedtek voltak az agresszivitásukról, némelyikük amolyan Rózsa Sándorként betyárkodott. Talán a vagány szó szinonimájaként emlegetném leginkább. Számunkra a gájner nosztalgikus. Hirtelen sokan lettünk gájnerek, olyanok is, akik annak idején csak társaságba jártak, gájner bandába nem. Nincs is ezzel baj, hiszen az idő (majdnem) mindent megszépít. Nem kértem a felvételem egyik csoportba sem. Csak úgy betettek, ahogy ez már manapság szokás. Akarva, akaratlan, látom, mi történik ott. Sok jó, kellemes emlék, régi fotó előkerül. De az alig pár hetes zökkenőmentes működés után, a történelem megismétlődni látszik. Egymásnak esés, veszekedés, békítés, hüledezés.

Eközben Marosvásárhelyen kiirtják a fákat, betont öntenek a töve helyére, megszűnik, elpusztul minden, ami szép és jó volt, amit Bernády György megálmodott nekünk. Valahogy ez nagyon kevés embert érdekel. Fontosabbá vált az, hogy mi „csak a szépre emlékezzünk”. Mint amikor meghal valaki, és nem akarjuk elfogadni, hogy nincs már többé. Eltemettük a várost. Már nem akarjuk megmenteni. Már csak a múlté. Emlékszünk rá, de nem akarjuk elfogadni, hogy meghalt. Csak gájnerkedünk.

A fotelben ülve, képernyőre révedő, üveges szemekkel, kikeressük egykori önmagunkat a régi csoportképeken. Pitiáner dolgokon összeszólalkozunk. Életbevágóan fontos, hogy Csikkes Robi vagy Jócka volt-e a nagyobb sztár. De elfordulunk, ha fákról, kultúrpalotáról, Rákoczi-lépcsőről hallunk ijesztő híreket, ha azt látjuk, hogy megint megölték egy részét szeretett városunknak.

Gájnerkedünk. Szomorú szívvel gájnerkedünk. Ez maradt nekünk Marosvásárhelyből.

Bocsásd meg nekünk, Istenem…
S adj reményt nekünk, hogy újra teremtsünk. Hogy, amennyire lehet, feltámasszuk a mi gyönyörű városunkat.

Lakó Péterfi Tünde


Csiripelés Twitterre

Még írhat karaktert.
Név:

Mennyi tíz + egy ?



Szenvedő írta (2017.05.21. 19:03:36)
Vásárhelyi irta /2o17.o5.2o:21:34:47/remélem teljes valóság!
Annál inkább amikor „Bodor Péter kútja„ igazi nevét használta.
/Vallom, hogy más néven is volt tévesen közölve/

Vasarhelyi írta (2017.05.20. 21:34:47)
Visszamennek egy kicsit regebbre is emlekezzunk vissza hogy az elromanosodas megkezdodott mar 1918 utan.Csak egy pelda hogy Emil Dandea is lehetett Marosvasarhely polgarmestere pontosan 7 evet 1922-1926 valamint 1934-1937 kozott aki lekoszonesekor az elromanositassal dicsekedett meg hogy felhuzta kozpenzbol a nagy ortodox bazilikat Bodor Peter kutja helyere.

Ardeal írta (2017.05.17. 22:55:23)
Nyilas!ha sokan szavaztak volna az EMNP-re,MPP-re akkor nem veszett volna el a szavazat.De hát a történelemben és politikában nincs ha és nincs volna.Egyébként meg nincs semmi része a politikai életben a bélás szavazóknak,csak betegesen azt hiszik.....

Ardeal írta (2017.05.17. 22:53:16)
NNZZ!Igen,egyértelmű a hozzászólásaiból hogy nem kedveli béláékat.És sajnos az us egyértelmű hogy Marosvásárhely végleg elveszett magyr szempontból,és ha nem történik változás az erdéyli magyar fejekben akkor 15 év múlva Sepsiszentgyörgy is román többségű lesz,25 év múlva pedig Székekyudvarhely,Csíkszereda,Gyergyószentmiklós és Kézdivásárhely is.ez a tragikus realitás.reméljük nem következik be.

Nyilas írta (2017.05.17. 17:11:27)
"Miért nem szavaztak az Mpp vagy EMNP-re amikor lehetett volna"
Azért Ardeal, mert Erdélyben ugyanaz folyik az RMDSZ részéről mint itthon nálunk. Hogy "ha rájuk szavazol elveszik a szavazatod."
Ott még annyival is megtoldható ez, hogy ha az MPP-r, vagy az ENMP-re szavazol, nem csak elveszik a szavazatod, de nem is lesz képviseleted a parlamentben.
Nem mint ha igy lenne, de azért gondoljon bele abba, hogy egy idegen hatalom megszállása alatt levő népcsoport esetében milyen fenyegetettségérzést jelent az, hogy úgy élje az életét, hogy azt sem tudja mit döntenek a feje felett.
Igy legalább abban a hitben van, hogy neki is van beleszólása a saját életébe, mert vannak képviselői a parlamentben. Ha nem sok is, de legalább részese a politikának.

NNZZ írta (2017.05.17. 13:56:57)
@Ardeal- gondolom a hozzászólásomból egyértelmü Önnek hogy nem vagyok RMDSZ párti. EZ más hozzászólásaimból is kiderül. Én csak azt mondom hogy a vásárhelyi magyarok semmivel sem rosszabbak Erdély más részeinek magyarjaival. Sajnos ott is ugyanaz az RMDSZ dominancia és szavazói tehetetlenségi erő érvényesül mint máshol. Viszont azt is látni kell hogy talán román részről pont Vásárhelyen a legnagyobb a manipuláció, aknamunka, mindenféle fondorlat, mert ahogyan irtam, az a frontváros mostan!!! Ugyanaz zajlott ott az elmult 2 évizedben mint Kolozsváron az 50-es években. Kolozsvár már rég elesett, most Vásárhelyen a sor, ha hagyjuk. Ezért ott sokkal nagyobb a nyomás a magyarokon. Sepsiszentgyörgyön most ennek még csak a kezdeti csiráit látjuk, de a trend ugyanaz. És amint korábban irtam, ne feledjük a fekete március hatását. A magyaork között összetartás kéne, és egy olyan politikai erő amelyik nem korrupt és megalkuvó. Ha az RMDSZ belülről nem képes megújulni és megtisztulni, akkor más ke

Ardeal írta (2017.05.16. 22:35:12)
NNZZ!Teljesen tisztában vagyok az erdélyi magyarok vendégszeretetével,segítőkészségével,kedvességével.

Mikulás írta (2017.05.16. 22:03:15)
Ardeal én erdélyi magyarként egyetértek önnel. Nagyon nagy balfékek vagyunk mi erdélyi magyarok, az RMDSZ-t már régesrég kuferon kellett volna billenteni és Tőkés László, EMNP, MPP mellé állni az RMDSZ helyett.

Ardeal írta (2017.05.16. 21:15:29)
NNZZ?Miért nem gond hogy béláék teljesen önkéntesen feladták Mvh-t az utóbbi 17 év 5 választásán?És hogy béla brutálisan a kettősállampolgárság ellen,M.o. ellen írogat,nyilatkozgat pesti kettősállampolgárságellenes liberálbolsi lapokban,tv-ben?és hogy kh ezredes elvtárs legbelsőbb embere pb brutálisan magyargyülölő kijelentéseket tesz?Miért nem zavarja az erdélyi magyrokat hogy béláék M.o.-t tartják szélsőséges sovén államnak és nem romániát?hogyan lehet ilyenek mellett kitartani?Mlyen alapn emlegetik 2004.dec 5-t,ami amúgy valóban rendkívül szégyenteljes volt M.o.-ra nézve,de az erdélyi magyarok döntő többsége 27éve folyamatosan kozmoplita,liberálbolsi pártra szavaz,a m.o.-i kettősállampolgárságellenes balospártok testvérpártjára,elvtársaira vagy közönyösen senkire.

Ardeal írta (2017.05.16. 21:07:10)
NNZZ!Tudom hogy hihetetlen de nem annyira rossz a véleményem az erdélyi magyrokról mintahogyan az írásaimból látszik,Csak borzasztó nézni az erdélyi magyarság szétesését,felszívódását.tudom hogy nem könnyű magyarnak lenni Erdélyben,tudom hogyM.o. sem hibátlan de arra nincs magyarázat hogy a 90-es,2000-es években az ezredesek,szekusok totális hatalmat tudtak kialakítania bélapártban és a szavazók és kközönyösök körében.Hol volt a tágság,hol voltak a magyar szavazók?A többség miért jott el,hisz el minden aljas hazugságot Tőkésről?Miért nem szavaztak az Mpp vagy EMNP-re amikor lehetett volna?Miért szavaztak meg Mvh-en egy szektás kozmopolitát polgijelöltnek?Miért nem zavarja a szavazókat hogy béláék 21éve részei a magyrgyülölő kormányoknák tehát egyértelműen részesei a magyrgyülölp intézkedéseknek?Miért nem gond a neptumi és brassópojánai brutális árulás?Stb,stb...Ezért nem tetszik amikor M.o.-ra OV-ra,Magyr Kormányra mutogatnak és táposoznak.

Farkaskoma írta (2017.05.16. 15:59:45)
NNZZ írta (2017.05.16. 13:38:54)
Uram, nagyjából igaza van, de ne feledje, hogy egy "alternatíva" felfejlődésének kifutási ideje több mint egy választási ciklus. És addig mi történik az itteni népekkel?

NNZZ írta (2017.05.16. 13:38:54)
@Ardeal - a marosvásárhelyi magyarok semmivel sem rosszabbak Erdély bármelyik más városának vagy régiójának magyarjainál, hiszen mindenhol az RMDSZ-re szavaznak. Ne értsen félre, én nem vagyok RMDSZ párti, egyáltalán nem. Sajnos az RMDSZ régi egypárti módszerekkel sakkban tartja a helyi magyar tisztségviselőket és csírájában elfojtják bármilyen alternativa kefejlődését. Ez a monopolhelyzet tökéletesen megfelel nekik és visszaélnek vele. A románokkal szemben nyilván megalkuvók, de az igazság az hogy a belpolitikai térben a románokkal szemben nem tudom hogy el lehet-e érni bármit amit maguktól adnának meg, azt hiszem nem, csak külföldi nyomással. Én akkor csömöröltem meg végleg az RMDSZ-től amikor az MSZP kormány idején nagy barátok voltak a magyarországi nemzetellenes ballib oldallal és a fideszt nyíltan támadták, aztán amikor a fidesz hatalomra került akkor nyilván visszafogták magukat, de az a fidesz bölcsességének köszönhető hogy ezt elnézte nekik.

Ardeal írta (2017.05.16. 08:26:38)
Joe!Ön azért gondolja hogy pénzért írok mert csak saját magából tud kiindulni.Ön egyébként hiredeti a multikulti-liberó felfogást de fura módon a brutális magyrhyülölő intézkedések a legkevésbé sem zavarják.Kettőnk közül biztos fogy nem én vagyok rasszista,náci,fajgyülölő.....

Ardeal írta (2017.05.16. 08:24:17)
Nemere!Az én nevem az erdélyi magyarság döntő többségének a gondolkodását fejezi ki.Amúgy a név semmit se jelent,ugyanis rengeteg románnak van magyar eredetű vezetékneve.Régóta bizonyított tény hogy a bélapártot ezredesek,szekusok vezetik.Amagyargyülölő intézkedések közepette kijelentették hogy románia jogállam,ponta megbízható,korrekt partner.7éve az ensz-ben a magyrgyülölő kormányt védték az erdélyi civel jogvédőkkel szemben,és béláék kijelentették hogy minden rendben van nemzetiségileg romániában,béláék pár hónapja Kolozsváron önként szüntettek meg egy magyrosztályt,a mvhi gimnázium és MOGYE folyamatos szivatásáról,leépatéséről és a végeteéenségig lehetne sorolni.'993:neptuni árulás,2014:ennek brutális megerősítése a brassói havasokban a béla sepsi polgi és a háromszéki bajuszos vezető vezérletével....És ezekkel szimpatizál Ön...és ezekre szavaz a a döntő többség...

Nemere írta (2017.05.16. 05:26:07)
Ardeal mi az a böcsködés? Nincs amiért mentegetözek mert nem szavaztam én senkire. Nem vagyok én se román sem magyar állampolgár. Csak a véleményemet mondtam el. Mutogatni sem mutogattam senkire csak önnek mutattam fel a középsö ujamat. Megjegyzem: aki Ardealnak született, abból sose nem lesz erdélyi - arra mérget veszek. És ahoz, hogy valaki magyar legyen, elöször embernek kell lennie. Az emberszabású nem elég! Na, ennyi az egész! Szépnapot.

Joe írta (2017.05.16. 03:44:27)
Nemere beirasaban NEM nemi igazsag van,hanem az a tiszta igazsag!!! Mar leirtam ezt legalabb tiz evvel ezelott,hogy csak a gazdasagi fellendules hoz jobb eletet,esetleg autonomiat. Ha az egyen gazdasagilag jol all akkor nem fugg masoktol . Ez ilyen egyszeru. Argyel amiket ir az csak handabanda. Attol meg nem gazdagodnak meg sokan.Valoszinu,hogy valamilyen politikusoknak a csaholoja egy par apropenzert. Nemis Roman allampolgar,de mindent jobban tud az ottani helyzetrol.

Ardeal írta (2017.05.15. 19:39:49)
Nemere!Ön össze-vissza bőcsködik,handabandázik,önmentegetőzik,másokramutogat,ahogy az az erdélyi magyarok döntő többsége 27éve.Volt más választásuk a targu-muresi "magyaroknak"!!!!!De az előválasztáson nagytöbbséggel olyan jelöltet választottak aki brutálisan jó viszonyt ápol a m.o.-i kettősállampolgárságellenes kozmopolita politikusokkal,újságírókkal.Az Ön korrupciós dumájában van némi igazság de alapvetően ócska mellébeszélés.Az erdélyi magyarság nem a korrupció miatt asszimilálódik önkéntesen!!!!!...............Az olyan "gondolkodás" miatt porli brutálisan az erdélyi magyarság amelyet Ön is képvisel.............

Szentgyörgyi írta (2017.05.15. 19:36:41)
Bern ! Hadja az ekezeteket mert a gep ugy is kitorli az egesz betut. Inkabb irja ekezet nelkul : szelhamos ,csalo ,gazember:

Bern írta (2017.05.15. 09:42:58)
Szerintem a "gjner" a német Gauner ivadéka. Gauner szép magyarul zsivnyt jelent.

Bern

Nemere írta (2017.05.15. 08:32:40)
Ardeal uram,hölgyem (vagy mit tudom, hogy ki-mi mert itt lassan nem lehet eligazodni)!
A vásárhelyiek szerintem azért szavaztak "markobélákra", mert nem volt más választásuk. Az értemiség nagy része elvándorolt. Most lényegtelen az, hogy melyik párt van hatalmon, mert ugyis csak a románokkal kell tárgyalniuk. Egyetlen dolog hozna javulást a roman-magyar viszonyban, ez pedig a gazdaségi fejlödés.
És amint látjuk sajnos a magyar "nagyfijjuk" is épp annyira korruptak mint a románok.
A korrupció pedig a haladás, fejlödés legnagyobb ellensége. Ha megszünne a korrupció akkor biztos vagyok abba, hogy fellendülne az ország, a bérek növekednének és akkor Ghitát sem érdekelné az, hogy Pista milyen zászlót tesz ki és hová, vagy milyen nyelven énekli a himnuszt, mert inkább azon törné az agyát(ha van!), hogy hol töltse a hétvégét. A svajci Alpokban vagy a Predealon?

Ardeal írta (2017.05.14. 21:36:17)
A mvh-i magyarok döntő többsége a bélapártra szavazott minden önkormányzati és parlamenti választáson az elmúlt 27évben.Vagy közönyösen senkire.Tehát az önkéntes asszimilációra.A mvh-i magyarok döntő többségének(ahogyan az erdélyi magyrok döntő többségének) végletekig románbarátokra,kozmopolitákra,liberálbolsikra,szekuskra,ezredesekre van beteges igénye.Akkor sem szavaztak valódi magyar szerevezetre,poliltikusokra amikor lehetett volna.

Nemere írta (2017.05.14. 16:57:15)
Sándor bátyám jól emlékszik, csak halkan mongya me itt sok a bésugó.
Na, nyugodjon meg, mert jön a magyarvilág, már ott van a Duduc sarkon csak még nem fordult bé. szeretettel na

NNZZ írta (2017.05.14. 12:41:26)
Vásárhely történetében a fekete március sorsfordító volt, utána sokan kivándoroltak Magyarországra, nem feltétlenül félelmükben hanem inkább kiábrándultságukban. Akkor vette újabb lendületet a román betelepítés is, és a magyarok azelötti 70%-os többsége hirtelen elolvadt és 50% körülire sülyedt és a románok akkor egyre erőteljesebben és erőszakosan azon voltak hogy átbillentsék az arányt az ő javukra, ami sikerült is nekik és ezt hangosan ünnepelik. Mondani sem kell hogy a fekete márciusnak pont ez volt a célja, emlékezzünk arra az előkerült párthatározatra amelyik nyltan kimondja hogy Vásárhely román többségét meg kell valósítani x ezer román család betelepítésével. Ennek ellenére azóta is lehetett volna magyar vezetés ha a magyar emberek elmennek szavazni. Vásárhely most front város és ha hagyjuk elesni akkor a front halad keletre...Az új betelepülők, a mi migránsaink, nem tisztelnek semmit, nekik az a hivatásuk hogy barbár módon letarolják és eltöröljék a múltat.

Balla Sandor.s írta (2017.05.14. 04:07:50)
>Na aszekeret huzo szamaras a kakassal szembe asrkon itta a soret es uvoltozte...turjetek a budos olahoknal..turjetek ...akkor meg egy benzinkut is volt ot Na jol emlekszem?????

Levente írta (2017.05.13. 18:00:03)
utánanéztem, a "gájner" az mai szóval menő,
de közben mindenkit nagyügyesen átverőt jelent
~mint a gáborok
(eredetileg cigájner)

Nemere írta (2017.05.13. 17:16:49)
"Csikkes Robi vagy Jócka volt-e a nagyobb sztár"

Azelött pedig Botos Jóska és Laji volt a sztár. Lajinak a családnevére már nem emlékszem. A Lenin utcában az Olga cukrászdába szokott bejárni. Folyton azzal dicsekedet, hogy pofózta meg Botos Jóskát.
Bizony régi kifejezés lehet a gájner. Már gyerekkoromban használtuk es annak már 50 éve. Jó lenne felkutatni az eredetét.

Szigurd írta (2017.05.13. 14:10:44)
"Massziv" politikai tamogatassal a hirhedt UDMR reszerol kisodrodtunk szeretett varosunkbol,...ki lettunk arusitva darab szamra,ki lettunk semmizve tortenelmunkbo,javainkbol,oroksegunkbol,...mindenunkbol !!!Semmive valtunk !

Erdélyi írta (2017.05.13. 12:04:45)
A Marosvásárhelyiek csoportot Lakó Péterfi Tünde hozta létre 2011-ben, a Gájnerek-csoport létrehozója valóban Molnár Tibor volt.

Erdélyi írta (2017.05.13. 12:03:05)
Köszönjük szépen.

NNZZ írta (2017.05.13. 11:45:21)
Azt hittem hogy a csoportot Molnár Tibor hozta létre. De nem ez a lényeg, a nosztalgiázás nem zárja ki a jelenben aktiválást, sőt ihletet és erőt adhat hozzá. Az tényelg probléma hogy az emberek minden hülyeségen egymásnak esnek. Ami igazán visszavonhatatlanul megváltoztatta Vásárhelyt az a célzott és tömeges román betelepülés, újabban már a moldovai köztársaságból is. Nekik van korlátlan utánpotlásuk, nekünk nincs.


Korábban írtuk:
Médiapartnerek
Hírlevél
Válasszon a listából:
Autonómia Ajánló
Dokumentum Életmód
Gazdaság Hátrányban
Hitvilág Jótékonyság
Kisrégió Kultúra
Környezetünk Közéletünk
Magyarország Mese
Mozaik Múltidéző
Néphagyomány Oktatás
Pályázat Publicisztika
Sport Társmagyarság
Tud-tech Turizmus
Unió Világ
Zenesarock

Az ön megszólítása:

E-mail:



Tükrözze híreinket
Legolvasottabb
Legfrissebb
Képtár

Képeket nézegethet
és tölthet fel ITT
A legsikeresebbek
Vélemény
Napló

[ Erdély Ma - egy szebb holnapért. Minden jog fenntartva. Impresszum ]
[ Az aktuális észrevételeiket, alkalmi tartalom-anyagokat ide kérjük.]
[ Az Erdély Ma tárhelyét és naptárait a Next-IT biztosítja. ]
[ Székely Termékek Webáruháza | Háromszéki falvak | Játékshop webáruház és játékbolt ]
Hirdetés

  fehér-fekete fotók     kolozsvár     bbte     autópálya     autópály     kifutyul     orbán     cfr     gyergyó, csík     csángó     orbán beszéd tusványos     háromkút iskola adomany     kemény     workshop     bán zsófia     orbán viktor     régió fejlesztés     colectiv     tan     zebrák  
Kulcsszófelhő