Erdély címererdély ma logó
július 24. hétfő | Kinga, Kincső napja |
m.erdely.ma
1 EURO: 4,5737 RON | 100 HUF: 1,4988 RON | több
2017.04.28. | 00:31 Adatbázis készült a történelmi Erdély lakosságának adataiból

5227 27
Forrás: szabadsag.ro

A kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem kutatócsoportja adatbázist készített a történelmi Erdély lakosságának adataiból – közölte a Mediafax hírügynökség.

Az adatbázis mintegy 400 ezer ember adatait tartalmazza az 1850 és 1914 közötti időszakból, ami Erdély korabeli 5,4 milliós lakosságának a 6,9 százalékát teszi ki. Az adatbázis elkészítéséről a projekt vezetője, Luminița Dumănescu számolt be a Mediafaxnak. Elmondta: ez az első romániai adatbázis a történelmi Erdély lakossági adataival. Megjegyezte: Erdély többnemzetiségű és többvallású volta nehezítette az adatbázis összeállítását. Ehhez az egyházi anyakönyveket használták, amelyek latin, magyar, német és román nyelven íródtak úgy, hogy a román nyelvűek egy részénél a latin, másik részénél a cirill ábécét használták.

Sokszor alaposan próbára tette a kutatókat a kézírásos bejegyzések elolvasása. A projektvezető tájékoztatása szerint voltaképpen három adatbázis készült: az adatforrások lajstroma mellett egy standard adatbázist és egy családfa-adatbázist is elkészítettek. Utóbbit a széles közönségnek szánták. Ebben bárki térítésmentesen kutathatja erdélyi felmenőinek az adatait. A 2014-ben indult projektben a BBTE a norvégiai Tromsöi Egyetemmel működött együtt. A kutatáshoz az egyetem 650 ezer eurós norvégiai támogatást kapott.

MTI


Csiripelés Twitterre

Még írhat karaktert.
Név:

Mennyi hét + nyolc ?



Emőke írta (2017.07.20. 23:26:32)
Itt az adatbaázis címe: http://hpdt.ro:4080/tlooks az egyetlen gond, hogy bár nekem megvan az összes felmenőm minden papírja az 1800-an évek közepéig, de senkit nem találok benne, sőt a családnevekre rákeresve is csak 1-1 valaki van. Elég halovány....

Carlos írta (2017.07.17. 13:43:31)
Üdv!

Hol tudom elérni az adatbázist?

Köszönöm!

Üdv!

Bakai írta (2017.06.17. 10:33:19)
ez is olyan, mint amikor a Sapientia Egyetem "tanárai" elkészítették a román-magyar jogi szótárt, csak lemásolták az 1938-as kitűnő román professzori munkát és biztosan felmarkolták a zsiros szerzői jogdíjat! a teljes adatbázis rendelkezésre áll a magyar és román népszámlálási honlapokon, pld a transindexben is! anyakönyvezés csak 1868-tól volt állami feladat, azelött majdnem minden jobbágynak,a magyaroknak is egy neve volt! érdekes továbbélése ennek a rendeletnek a bukovinai falvakban,Aelenei,Asusanei, ilyen neveket kellett beírni az osztrák anyakönyvekbe!!nem kell mindig dajkovicsra hivatkozni, a 3 kötetes Erdély Tőrténete második kötetében van, hogy 1770-re többségbe kerültek a románok, a betelepítések és népvándorlás miatt!! 1700-ra lett vége a törökvilágnak, 1711-re a Rákoczi-szabadságharcnak-az iszonyatos népfogyatkozást pótolni kellett!!

Hunor írta (2017.05.28. 14:00:30)
Luminita Dumánescu is hasonló Daicovici-hez, aki szintén a románság történelmét létezését akarta bizonyítani.Most tudjuk ,hogy elvérzett,még a román történészek is megcáfolták amit irt.Lucian Boia egyetemi tanár négynyelvre le fordított könyvében tökéletesen elmagyarázza az olvasoinak,hogy a román főiskolát végzett emberek tudása=0 nullllával.Bakó melletti Lujzikalagorban született,elhalt esperes pap Horváth Antal által írt könyvében " Stromosii Catolicilor din Molova"=Moldvai, katolikusok ösei" Azt irja a Román városban 1588 junius 24 teljesen magyar volt a hivatalos nyelv!Igjártó Gergel,mint"Mi románwassariak,az moldvai országban lakozandok város vezetöje arra kérték,hogy István testvérével adjanak ki egy magyar irásos papirt, melyen pecsét is van.Érdekes a kinaiak igazolják a Szkiták,Hunok,magyaro történetét,Ordosz városban Kinában Hun muzeumban örzik az első arany Hun király koronát.Figyelem!! A GOOGUL-ba ha be írjuk a Hun király koronát láthatjuk.Gyönyörű.Rengetegen nem ismeriK!!

Idgam írta (2017.05.26. 20:18:28)
~ egy roman ujsagcikbol ezt a linket adtak meg, sokan panaszkodtak, hogy nem tudjak kinyitani, nekem szerencsem volt, be is irtam az adataimat, mivel nem ad magyRazatot, hogy leanykori vagy az utobbi nevet kell - e beirni, en megprobaltam mind a 2 -vel, es semmit nem talalt, beirtam meg egy parat a rokonok kozul es akkor sem talalt semmit, tehat; vagy csak a kivaltsagosokat iktattak be az adatbazisbe, vagy......???, de nem is csodalkozom, mukodik valami ebben az orszagban ???

Dapar írta (2017.05.17. 12:35:14)
Nem kapok sehol útmutatást, hol és hogyan érhetö el ez az adatbázis. Kiváncsi lennék persze az információk szerzésére. Ceau alatt a magyar egyházak anyakönyveit begyüjtötték és mindmai napig ellenzik a visszaadást. Ugyan a gyulafehérvári levéltárban Márton Áron rendeletére valamennyi plébánia le kellett tegye a másolatokat, de ezek nagyon pontatlanok és hiányosak. Amikor a családfámat ellenöriztetni akartam hiányoztak az 1850 elötti másolatok. És mellesleg: 1780 elött jobbára csak keresztneveket irtak a román felvakban. Van egy 1756-os felmérésem a Nyugati Kárpátok egy részéröl (kézirat); sehol egy vezetéknév a jobbágyoknál (Kincstári jobbágyok).
Azt a 300 elrománositott falut enyhén túlzásnak találom 1918 elött. Az 1924-es és az 1945 utánni földelkobzás-földosztás után esetleg (ne feledjük 1920-1940 között 200ezer magyar hagyta el Erdélyt. 1940-44 között ugyanennyi.

Nemere írta (2017.05.12. 19:18:35)
Nem akarok ünneprontó lenni, de ott ahol egy Luminita Dumanescu a projekt vezetö a magyarságnak még esélye sincs arra, hogy egy igaz, valós képet kapjon a fenti idöszakról. Pesze ez csak a személyes véleményem

Judit Labundy írta (2017.05.12. 18:34:13)
Egyenlôre senki sem válaszolt arra, hogy hol és mikor lesz az adatbázis elérhető. Ki az akinek van erről információja?

Henn írta (2017.05.07. 12:34:31)
Hogyan kell megkeresni egy őst, a név (nevek) alapján?

Gödri Miklós Szabolcs írta (2017.05.02. 20:49:23)
A forrás, amire Dühös román szakértő hivatkozik: Kisebbségben és többségben-Románok és magyarok (1867-1940). Az Európai Protestáns Szabadegyetem (Bern) kiadása, 1989 Könyvbarátai Körének közreműködésével (mindez így szerepel a könyvben. Szerkesztőbizottság: Balla Bálint-K.Lengyel Zsolt-Szöllősy Árpád-Sztáray Zoltán-Szász Judit Anna. Döbbenetes kordokumentum román újságcikkekkel alátámasztva. Ennek a 650.000 eurós dokumentumnak sajnos nem tudok hinni, mivel egy nagyon szűk sávot tár fel. Az is kérdéses, milyen célt szolgál, mit akarnak ezzel bizonyítani. Lássuk, mikor lesz elérhető, kutatható.

Szenvedő írta (2017.04.29. 22:32:26)
Köszönöm az alábbi információkat!

Dühös románszakértő írta (2017.04.29. 22:28:15)
Nyilas, nekem maga az információ volt fontos, és nem a könyv címe, így bocsásson meg, ha csak az elöbbi maradt az emlékezetemben.

Alice írta (2017.04.29. 16:51:18)
Ha a széles közönségnek szánták kérünk egy linket az adatbázishoz!
Értelme talán csak így van. Nagymamám 1998 született (Szolnokon)Süli Margit ...férje után Rekus Zoltáné) Rekus Zoltán 1902 Budapest)Süli Margit bátya a Don kanyar háborúban nyoma veszett...sosem tudtak mai napig ??!!
IGEN ÉRDEKELNE. köszönöm remélem segítenek.. Alice

Nyilas írta (2017.04.29. 10:14:55)
"ki is kölcsönöztem Bíró Sándor könyvét a könyvtárból, de magára a címre már nem emlékszem."
Én emlékeznék annak a könyvnek a cimére, amelyből konkrét adatokat tudok idézni.
Mellesleg " Biró Sándor, Az erdélyi román értelmiség eszmevilága a XIX században"
Bár nem olvastam benne a közölt adatokat.
Lehetett volna még Biró Sándortól a "Tribuna és a magyarországi román közvélemény" ami szintén a korral foglalkozik, azonban inkább az erdélyi román sajtó hatását vizsgálja a román társadalomra.

AVénPék írta (2017.04.29. 09:56:16)
Tisztelettel üdvözlöm dr. Vekov Károly bejegyzéseit! (Ha pedig más a középkorász, akkor annak mennek tiszteletteljes jókívánságaim). Egy hosszabb beszámolót nem ártana közzé tenni ebben a témában (is).

Dühös románszakértő írta (2017.04.29. 03:37:31)
Szenvedőnek: Raffay Ernő "Politizáló szabadkőművesség" című kötete 246. oldala alján a 718-as lábjegyzetben idézi Bíró Sándor erre vonatkozó adatait (pontosítok: nem 1850-1910, haenm 1867 és 1918 között). A könyv címét nem idézi a lábjegyzet, de Raffayt, aki a diplomamunkám referense is volt, és jó barátom, megkérdeztem a címet, ki is kölcsönöztem Bíró Sándor könyvét a könyvtárból, de magára a címre már nem emlékszem. Arra viszont emlékszem Bíró Sándor könyvéből, hogy a 300 észak-erdélyi település elrománosodásával maguk a románok dicsekedtek egy bukaresti nemzetközi kiállításon még évekkel Trianon elött (ezzel is érvelve amellett, miért kell Erdélyt hozzájuk csatolni).

Jenö írta (2017.04.28. 17:19:34)
Ha a széles közönségnek szánták kérünk egy linket az adatbázishoz!

atilsz írta (2017.04.28. 17:17:49)
Sztem ennek semmi ertelme, mert mostmar mindez nem szamit...

Balla Sandor.s írta (2017.04.28. 16:08:00)
>Na KIVANCSIAK VAGYUNK A HOZZAFERESRE es a HITELESSEGRE<...!!!

NNZZ írta (2017.04.28. 15:52:57)
Biztos hogy nagyobb prioritást élveztek a román anyakönyvek mint a magyarok. Arról nem beszélve hogy a magyar anyakönyvek nagy részét az impériumváltás után a román szervek erőszakkal begyüjtötték és nagy részüknek nyoma veszett. Kiváncsi lennék hogy melyik román szakember képes a 18. és 19. századi kézzel írott magyar anyakönyveket alaposan és lelkiismeretesen bedigitalizálni. Sajnos ma ezeknek a begyüjtött és eltünt anyakönyveknek a hiánya jelenti a legnagyobb akadályt a családfakutatásban.

Szenvedő írta (2017.04.28. 14:18:00)
Dühös románszakértő,- nagyszerü hozzászólás!
Ha, van alapforrása, kérem pontosan közölni.

Zoli írta (2017.04.28. 14:06:22)
Hol van a link az adatbázishoz?

Nagyvaradi írta (2017.04.28. 13:57:53)
a nemet dokumentumokat szivesen megneznem....furcsa hogy amikor szükseg Volt rajuk a nagy vezer mikor hala istennek eladott minket , akkor sajnos nem voltak ilyen bejegyzesek megtalalhatok.... föleg a Roman forditast az erdelyi nemet svab vagy szasz gotikus irasrol :-)

Mikor teszik fel a netre ezt az adatbazist ?

Édes Erdély írta (2017.04.28. 10:13:45)
Mivel az Erdély megszállás alatt tartó románok a magyar egyházak anyakönyveit számtalan alkalommal elkobozták, megsemmisítették, így ma már elég nehéz Erdély eredeti etnikai összetételét meghatározni.

Azt az alapelvet viszont már most szükséges leszögezni, hogy Erdély felszabadulásakor az 1928 után Erdélybe betelepített idegeneknek haza kell majd költözniük!

István írta (2017.04.28. 09:53:44)
hol/hogy lehet ezt az adatbázist elérni?

Farkaskoma írta (2017.04.28. 08:47:28)
Dühös románszakértő írta (2017.04.28. 02:46:38)
Látja uram, most lehet, hogy teljesen igaza van. Nem az én szakom (középkorász voltam), de igazán nagyon hihető.

Dühös románszakértő írta (2017.04.28. 02:46:38)
1850 és 1912 között, azaz a vizsgált időszakban, vagyis jórészt a kiegyezés utáni álllítólagos "nagy magyar szabad világban" 300 magyar falu románosodott el Észak-Erdélyben az önnáló magyar görögkatolikus püspökség hiánya miatt! 1912-ben azért is robbantottak terrorbombát a románok Debrecenben, mert így tiltakoztak a hajdúdorogi magyar római katolikus püspökség felállítása ellen, mert így nem románosíthatták tovább görög katolikus magyarokat Észak-Erdélyben.


Korábban írtuk:
Médiapartnerek
Hírlevél
Válasszon a listából:
Autonómia Ajánló
Dokumentum Életmód
Gazdaság Hátrányban
Hitvilág Jótékonyság
Kisrégió Kultúra
Környezetünk Közéletünk
Magyarország Mese
Mozaik Múltidéző
Néphagyomány Oktatás
Pályázat Publicisztika
Sport Társmagyarság
Tud-tech Turizmus
Unió Világ
Zenesarock

Az ön megszólítása:

E-mail:



Tükrözze híreinket
Legolvasottabb
Legfrissebb
Vélemény
Napló

[ Erdély Ma - egy szebb holnapért. Minden jog fenntartva. Impresszum ]
[ Az aktuális észrevételeiket, alkalmi tartalom-anyagokat ide kérjük.]
[ Az Erdély Ma tárhelyét és naptárait a Next-IT biztosítja. ]
[ Székely Termékek Webáruháza | Háromszéki falvak | Játékshop webáruház és játékbolt ]
Hirdetés

  transindex     transzfogaras     schiffer     hooligans     colectiv     padlizsánkrém     aut     bálint gáspár     áalás     tudose     gyergyó, csík     állás     bbte     interjú     háromkút iskola adomany     tan     örökség     bán zsófia     autópály     orza calin  
Kulcsszófelhő