Erdély címererdély ma logó
október 01. szerda | Malvin napja |
m.erdely.ma
1 EURO: 4,4114 RON | 100 HUF: 1,4223 RON | több

Archívum
2012.05.18. | 22:01 Álláspont a nemzeteszméről – ezért is vagyunk zavaró elem

2207 28

A nemzet, az állam, az anyanyelv és a haza fogalmait elemezték a Magyarság Házában megrendezett konferencián. Az előadók hangsúlyozták: a nemzet nem azonos az állammal.

A magyarság határon túli fennmaradásához szükség van a kisebbségi jogok elismerésére és szabad anyanyelvhasználatra.

Schöpflin György professzor arról beszél, hogy politikusként és társadalomtudósként is nehezen tudja megértetni az emberekkel, hogy van különbség a nemzet és az állam fogalma között.

„Nemzet és állam nem ugyanaz! Ekkor úgy néznek rám, mint egy marslakóra. Ebben van egy normativitás, hogy igen, a nemzetnek és az államnak egyformának kell lennie, és többek között ezért is vagyunk zavaró elem Brüsszelben” – jelentette ki Schöpflin György európai parlamenti képviselő.

Mi magyarok különleges helyzetben vagyunk. Sok nemzettársunk él más ország polgáraként kisebbségben. Az ő jogaikat nem minden állam biztosítja intézményi szinten.

„A nemzet legfontosabb tulajdonsága, hogy intézményesült közösség, mégpedig olyan intézményesült közösség, amelyben a nyelvnek és az etnikai azonosságnak nem elsődleges szerepe van” – emelte ki Varga Zs. András, a PPKE egyetemi tanára.

Az elmúlt másfél év alatt 260 ezer állampolgársági kérelmet nyújtottak be a határon túl élő magyarok, és 160 ezren már le is tették az esküt. A határon túl élők helyzetén azonban ronthat a jelenlegi román kormány.

Wetzel Tamás miniszteri biztos úgy véli, nagyon oda kell figyelni a romániai helyzetre.

„Állampolgársági tekintetben azt lehet mondani, hogy nagyon hasonlít a román állampolgársági törvényhez a magyar állampolgársági törvény. Nem titok, hogy két évvel ezelőtt a román állampolgársági törvényből dolgoztunk” – tette hozzá.

Az állampolgárság felvételét tovább akarja könnyíteni a magyar kormány. Az új törvény ősszel kerülhet a parlament elé.

MTI


Csiripelés Twitterre

Archív cikkekhez nem írható hozzászólás!



Mvh írta (2012-05-22 10:12:57)
És alább nem azt akarja magyarázni, hogy a románokkal együtt harcoltak, hanem a románok ellen. Csak rosszul fogalmazott.Nem vagyok én senkinek az ügyvéde, de jobb lenne, ha mielőtt valaki erőből válaszol, elolvasná még egyszer az adott hozzászólást, és megpróbálná megérteni is.

Mvh írta (2012-05-22 10:08:43)
Én értem, hogy mit próbál Csibi Barna megmagyarázni. Ő a szavak hivatalos, mindenki által elfogadott értelmezését próbálja elmagyarázni. Azt, hogy sajnos a világ majd' minden országában a nemzetiséget és az állampolgárságot egy kalap alatt szokás értelmezni. Nem létezik, hogy ne szembesültek volna még ezzel, például egy repülőjegy fogalalás során, vagy, hogy ne menjünk messzire, vegyék szépen elő a személyit (szebbik nevén buletint) a zsebükből és nézzék meg, mit ír rajta: Cetatenie/Nationalite/Nationality. Nem Citizenship, pedig erre is van külön szó, ami egy ország lakosságát meghatározza (most tekintsünk el a kettős állampolgárságtól).
Amit mi nemzetnek nevezünk, hogy mi mind a magyar nemzet tagjai vagyunk (ami számunkra természetes, lévén, hogy akaratunk ellenére elszakítottak az Ország testétől), azt mások etnikumnak mondják. És szerintem ez okozza az értetlenkedést, és véleményem szerint Csibi Barna is ezt próbálja elmagyarázni.

Nyilas írta (2012-05-21 09:39:26)
Hát elképesztő.

vfkcs írta (2012-05-21 09:35:21)
H. B. köszönöm a figyelmeztetést elírtam, éreztem. este tévedni emberi dolog.
A nagy katasztrófánkat természetesen a vörös terrortól kell eredeztetni.Ha jól emlékszem szentkereszthegyi Kratochvil Károly m. kir. altábornagy volt a parancsnoka.Erdély megmentésére és a bolsevizmus leküzdésére alakult a Székely Hadosztály.Tagjait brassói fogságba vitték az oláhok.

Hegyi Bernát írta (2012-05-21 06:23:33)
vfkcs Ön téved. A Székely Hadosztály 1918 decenberében alakult míg Trianont 1920 junius 4-től számítjuk.

vfkcs írta (2012-05-20 21:32:47)
Ne csépeljenek két malomba, a Székely Hadosztály Trianon után alakult.
Az Álmos édesapja a második világháborúban volt mozgósítva.
A nemzet egy állam lakósságának az a része amelyik tudja ,hogy mit akar.
Választások előtt vagyunk a magyarul beszélőkből és firkálókból, hányan tudják mit akarnak a választásokon, és sajnos a tudatlanok többsége dönti el a sorsunkat, mert apolitikusoknak így kedvezőbb.Minél butább a nép annál több a politikai megélhetőségi lehetőség, annál többet lehet lenyúzni a plebszből.
Milyen jó lózung még az "Isten adta nép is", van kinek a hátán élősködni, páváskodni ja VIPpeskedni.

Nyilas írta (2012-05-20 16:07:19)
Álmosnak is, és Csibibarnának is.
Egészen biztosak önök abban, hogy tudják mi volt a székely hadosztály? Mert elég légbőlkapott dolgokat írnak mindketten.

Álmos írta (2012-05-20 12:20:13)
Barni írjon világosabban,mert a székelység ,sem az első,sem a második-világháború során nem harcoltak a románokkal együtt!

Álmos írta (2012-05-20 12:11:37)
Csibi Barna olvasson még könyveket,viszont még léteznek utódok,túlélők, akik el tudják mondani,hogy is volt a székelyhadosztály helyzete.Az én édesapám is tagja volta székelyhadosztálynak és vissza emlékszem,hogy mesélte a borzalmas történeteket.Az első hatalmas székelyhadosztály katonáit két szerelvény szállította. Akik az első vonat-szerelvényen voltak,várakoztak, szinte kivétel nélkül elpusztultak egy nagy-sűrű erdőben. Az orosz partizánok a levegőbe repítették. Azt is elmondta ,hogy az ők fegyverzetük nagyon gyenge volt.Az oroszoknak nagyon sok volta géppisztoly,nekik csak puskáik volt szurony,és kevés gránát.Németek kilőttek velük ,mert a székelyek a tűzvonalba voltak irányítva. Orosz és a németek közt lövöldöztek sokan nem maradtak életben.Akkora bolondéria volt még a németek is lőttek a székelyeket.

CsibiBarna írta (2012-05-20 10:58:32)
Egyáltalán nem igaz, a székely állam gondolata Trianon után is felmerült, a Székely Hadosztály ennek az államnak a hadserege lett volna, és a szellemi atyja az államnak az akkori, hivatalosan működő Székely Nemzeti Tanács. A magyar reguláris, vörös hadsereg hátbatámadta a románokkal harcoló székelyeket, akik erre letették a fegyvert. Lásd Paál Árpád, Székely Köztársaság.

Nyilas írta (2012-05-20 08:27:36)
LMP. Ön azért nem kompetens ebben a kérdésben, mert azt hiszi hogy a szél által összefújt szemét az nemzet lehet.

Najó írta (2012-05-20 02:53:13)
Azt is érdekesnek találom,hogy míg racionális magyarázatokat ad egyes fogalmakra vonatkozóan, Csibi Barna, hogy tud hirtelen átfordulni egy utopisztikus elképzelés irányába, mint amilyen a "székely állam"...mint olyan(területileg,kulturális közösségként különválasztható...és ugyebár ez az ön olvasatában így már állam lenne)De a valóság, ahogy ön is már megfogalmazta törvények, rendelkezések függvénye.. és lássuk be ki beszél most székely államról?A fő cikkre visszautalva,-gatva...a fogalmak magyarázgatása, a fogalmak homályosságra való rámutatás is egyben.Szóval mindenképpen a szómagyarázat, az erről történő előadások(nyilván hasznosak vitaindítónak, útbaigazítónak, fejtörőnek...)helyett jobb lenne egyszerüen megérteni egymást.Ehhez nem kell székely állam...elég az önérzet, az, hogy idebent tudja az emberfia, hogy székely, hogy honnan jött és hova tart.Hajlamosak vagyunk tulkomplikálni dolgokat és képzelegni...és ez nem egy nemzet, nép sajátja, hanem az egyes embereké.

Najó írta (2012-05-20 02:27:50)
Tisztelt Csibi Barna, egyetértek a fogalmak ön által felvázolt pontos leírásával és azoknak az egyes értelmező szótárakban használt meghatározásváltozatokra való utalásával.Bizony fontos ezeknek a fejekben történő helyretétele(betétele).Na de már most...egy állam polgárainak összessége...az állampolgárok- ez egy szép összetett szó és egyben válasz az ön által feltett kérdésre.Szép a magyar nyelv és tele van metaforákkal, egy és leginkább többértelmüséggel.Igy a mindenkori egyszerü emberek fejében a nép szó a világ összes lakosságának a gyüjtőneve(és most ne gondoljunk a fogalmak tudományos konszenzuson alapuló meghatározására)és nem az egy kulturát, nyelvet, identitást hordozó közösség megnevezése.Ilyen értelemben a köztudatban(tudományosan nyilván helytelenül, de a gyakorlatban mégis leginkább így használtan)a nemzet szó utal a fent felsoroltakra...egy közös nyelv, stb.

VKF-5 írta (2012-05-20 00:50:50)
Csibi azzal a feladattal van megbízva, hogy a székelyekkel elhitesse, hogy ők nem magyarok. Szerencsére eddig sikertelen a próbálkozása, de azért nem árt résen lenni.

Masodik Lajos Pal írta (2012-05-20 00:09:18)
Nyilas a zavar önnél van, meg Schöpflin György-nél.
Közben figyelnem kell a huslevest hogy ki ne fusson.

Nyilas írta (2012-05-19 22:49:36)
Úgy hívják CsibiBarna, hogy lakosság, vagy népeség. És ön nem ezt a fogalmat nem ismeri, hanem a nemzet fogalmát.
És nem tudom, hogy ön mit akar a székely önrendelkezéssel a román nemzet tagjaként. Mert egyszer ezt vallotta magáról.
Elég zavar lehet önnél, ahogy ezt az eszmefuttatását olvasom.

CsibiBarna írta (2012-05-19 21:38:17)
Ez pedig, hogy nem mindenkivel történik meg Trianon, stb. valóban, de már bocs, most akkor az egész világ a magyarokat kéne sajnálja, és sajnálatból hozzájuk kellene alkalmazkodjon? Nem elég bajból, ha magukat agyonsajnálják?

Azért rendkívül fontos ezeket megérteni, mert enélkül nincs székely önrendelkezés. Mert a törvény azt mondja, minden NÉPNEK joga van az önrendelkezésre. És azt is mondja, pl. az ENSZ alapokmány, hogy a NEMZETEK önrendelkezésére alapuló...stb.
Ehhez kell tudni, mi a nép, kell tudni, mi a nemzet, és azt is, hogy mi a különbség a kettő között. Eszerint van egy nép, amelyik, ha önrendelkezik, nemzet lesz belőle. Márpedig, ha a nép és a nemzet között az a különbség, amit felvázoltam ezelőtt, akkor az önrendelkezés nem más, mint maga az államalapítás. Ehhez gyakorlatilag minden adott. Van egy népnév, egy olyan-amilyen székely nép, van egy nemzetközi jogrend, van egy terület, lehet nekiállni a székely államnak.
Csak mindenki okoskodik egy fele.

CsibiBarna írta (2012-05-19 21:15:57)
Na jó, akkor másképp kell közelíteni a dolgokhoz. Hogy mondják magyarul annak, hogy "egy állam polgárainak összessége"? Na, ezt a halmazt milyen fogalom jelöli, ha nem a "nemzet"? Biztos van akkor erre egy fogalom, amit csak én nem ismerek, úgy látszik.

tankogy írta (2012-05-19 19:56:19)
T.Csibi Barna! Eddigi tettei alapján tekintettel a mi helyzetünkre, bátornak, eredetinek tartottam Őnt. A mostani bejegyzésében azt kell gondolnom, hogy ellent mond saját magának is! Bejegyzése tudománytalan, zavaros, ellentmondásos és felette kétértelmű, gyanús!

azVégek írta (2012-05-19 11:03:27)
Két csűrben csépelünk, az van. Ezek a definíciók időben és térben elég képlékenyek voltak az utóbbi másfél-két évszázadban, és továbbra is azok! Nálunk meg halásznak a zavarosban: azt, hogy te a román állam polgára vagy -így román politikai! "nation" tagja- arra használják, hogy megcáfolják a saját nyelvhez, kultúrához, identitáshoz való jogod. Gyakorlatilag kiírnak emberi jogból, statisztikából, történelemből "egy nemzet = egy etnikum" alapon. Ezért kell visítani! S még mi nem értjük a fogalmakat... Nézzünk már körül!

SZA írta (2012-05-19 11:00:49)
Ne nézzünk félre, aki minket meg akar ölni annak ez csak részletkérdés, aki minket segiteni akar annak is csak részletkérdés ez.
Keressük meg és szerezzük vissza a testvéreinket, a teljes europai öslakossag az, és a kelták utodai. A kivétel az ázsiai barbárok és a vandálok, meg az ö csatlosaik. Ezek most a hangadok eorupában. A mi testvéreink az ö befolyásuk, szinte teljes kontrolljuk alatt élnek. Úgy ahogy mi sem ök sem tudják kik is a testvéreik.
Az emberek közötti kapcsolatok szintjén kell ujtaépiteni Európát.
Legyünk mi is kovász és só ebben.
Szivtelenül, szeretet és barátság nélkül európának hamarosan csufos, véres vége lessz, ahova vörös meg sárga felszabaditó hadseregeknek kell bevonulni rendet, békét, biztonságot és felszabadulást hozni.
Szivvel és lélekkel, sok sok önzetlen szeretettel a testvérei iránt, éleslátással és ha kell ravaszsággal elleneink iránt, mindenki tegye meg a mindennapi feladatát ami az ö dolga hogy visszaálljon a megbillent egyensuly.
Szent Anna szépunokája vagyok.

Netuddki írta (2012-05-19 10:38:46)
T. CsibiBarna!
1. Nem feltétlenül "úgy baromságok, ahogy vannak". Ez a magyar gondolkodás azért furcsa másoknak, mert az országokat NEM SZOKÁS egyik napról a másikra egy harmadára csökkenteni, mint történt Mo-gal Trianonban. Ha nincs ilyen másik ország tucatnyi, akkor ezek NEM is fogják ezt a helyzetet könnyen megérteni.
2. Az ön gondolkodása ragyogóan tükrözi szlovák, szerb, román barátai gondolatvilágát.
3. Ha a magyarok, saját maguk NEM képviselik a saját sorsukat bemutató, érzékeltető gondolkodást, elveket, akkor KI MÁS gondolkodjon az Ő érdekeikben? Ez egy nehéz, netán valótlan, irreális gondolati tétel, tisztelt 'Cibiu'?

Nyilas írta (2012-05-19 09:44:16)
Ezért lehet az CsibiBarna, hogy ön a román nemzet része.
Lehet hogy mégis igaza van azoknak, akik önt már rég elkönyvelték románnak?
Amúgy jó nagy marhaságokat hordott össze.

CsibiBarna írta (2012-05-19 09:10:09)
A fenti megállapítások úgy baromságok, ahogy vannak. A fából vaskarika klasszikus példáját láthatjuk, a magyar önámító butaság iskolapéldáját. Az egész világ úgy néz rájuk, mint a marslakókra, de ez sem elég nekik, csak szajkózzák, hogy ők különlegesek, rájuk más törvények vonatkoznak, őket meg kell érteni, stb. A nemzet, definíció szerint, egy állam lakossága. Ez a definíció. Ezt mindenki így érti, kivéve a magyarokat. Hogy a francba van ez?
A klasszikus közösségi szerveződési formák fejlettségi szint szerint: család, nemzetség, törzs, nép, nemzet.
A nép és nemzet között az a definíció szerinti különbség, hogy míg a nép nyelvi, kulturális közösség, amely NINCS területileg szerveződve, addig a magasabbrendű nemzet olyan, nem föltétlenül nyelvi és kulturális közösség, amely TERÜLETI ALAPON szerveződik.
Abban a pillanatban, hogy csomó magyar etnikumú a trianoni békeszerződés értelmében elvesztette a magyar állampolgárságát, megszűnt a magyar nemzet része lenni, maradt csak a magyar nép része (már aki annak vallotta magát, mert a nyelvi vagy kulturális identitás csakis megvallás kérdése, törvény szerint). Abban a pillanatban, hogy az állampolgárságot visszakapta, megint a magyar nemzet része lett (mert a nemzeti, állampolgársági identitás csakis az ezt bizonyító okmányok kérdése, törvény szerint).
Világszinten egyféleképpen értelmezett fogalomrendszernek akarnak, sima önfejűségből és kivagyiságból más értelmezést adni, mintha a világon mindenki hülye lenne, csak a magyarok nem.

tisztaszo írta (2012-05-19 04:58:28)
Ma az allamok mintajara az europai orszagok ujra lesznek ertelmezve, alakitva. Ugyan is meg mondogattuk hogy az allamok az nem egy nemzet. Nemzetekrol tobbnyire csak Europa, Del Amerika, Azsia - vagyis ugyan ezt nem lehet elmondani az allamokrol, vagy ausztraliarol. Na de errol mar reszben tettek xxx. Ezert hoztak letre az EU-t, hisz tobbe nem engedhetik meg maguknak, hogy a II. villaghaboru borzalmai megismedlodhessenek.
En ezt eloben halgadtam.

Jánosbá írta (2012-05-18 23:08:57)
A konferencián feltalálták a spanyolviaszt. A fentebbi cikkben leírt megállapításokat, állapotokat már legalább 80 éve tudjuk,tudtuk. Gondolom a következô konferencián újra rájönnek ezekre gondokra. Amire most a román kormány sort kerített mindenkinek tudnia kellett /volna/ hogy így lesz. Húzd meg , erezd meg erôbôl való politizálás. Az orruknál fogva vezették, vezetik az ott élô magyarságot képviselô - azt kell mondjam a fenti ábra szerint kicsit naiv vagy éppen beletörôdô - politikusait.

remiszto írta (2012-05-18 22:28:12)
melyik az a xxx romániai magyar aki nem tud külömbséget tenni a magyar anyanyelvet beszélt nemzettársai és az oláh állam között ?

Korábban írtuk:
Médiapartnerek
Hírlevél
Válasszon a listából:
Autonómia Ajánló
Dokumentum Életmód
Gazdaság Hátrányban
Hitvilág Jótékonyság
Kisrégió Kultúra
Könyv Környezetünk
Közéletünk Magyarország
Mese Mozaik
Múltidéző Néphagyomány
Oktatás Pályázat
Publicisztika Sport
Társmagyarság Tud-tech
Turizmus Unió
Világ Zenesarock

Az ön megszólítása:

E-mail:



Tükrözze híreinket
Webáruház
Zsínóros mellények és székely ingek
280 lej230 lej
263 lej85 lej
Legolvasottabb
Szavazás
Ön szerint lesznek-e jelentős lakosság-migrációk az ukrajnai háborús események kapcsán?
Válaszlehetőségek
Belépés
Belépés
Felhasználónév:

Jelszó:


Regisztráció
Magyarul kérje!
Tudta, hogy a Nemzeti Kisebbségkutató Intézet honlapjáról többek között az alábbi magyar nyelvű űrlap is letölthető?
Kérvény vissza nem térítendő támogatásra (civil szervezetek, oktatási intézmények) (Cerere de finanţare nerambursabilă pentru ONG-uri, respectiv unităţi şi instituţii de învăţământ)
Éljen a jogával, használja!
Legfrissebb
Képtár

Képeket nézegethet
és tölthet fel ITT
A legsikeresebbek
Vélemény
Videótár

 Időszerű és fontos a romániai magyar oktatási stratégia kidolgozása
Napló

[ Erdély Ma - egy szebb holnapért. Minden jog fenntartva. Impresszum ]
[ Az aktuális észrevételeiket, alkalmi tartalom-anyagokat ide kérjük.]
[ Az Erdély Ma tárhelyét és naptárait a Next-IT biztosítja. ]
[ Székely Termékek Webáruháza | Háromszéki falvak | Játékshop webáruház és játékbolt ]
Hirdetés

  mogye     rmdsz     szentgyörgyi lászló     mol liga     nemes gyula     emnt     peti andras     erdely.tv     bán zsófia     tan     gyergyó, csík     recept     térség fejlesztés     nagy-bodó tibor     kolozsvár     autópálya     csángó     1     tőkés     pont ma recept  
Kulcsszófelhő